bethania home for children - Reisverslag uit Kodaikānāl, India van kim broenland - WaarBenJij.nu bethania home for children - Reisverslag uit Kodaikānāl, India van kim broenland - WaarBenJij.nu

bethania home for children

Blijf op de hoogte en volg kim

03 Augustus 2012 | India, Kodaikānāl

Na de overnachting in het ziekenhuis voelde ik me donderdagmorgen weer helemaal beter! Ik had geen griep meer dus inpakken en wegwezen dacht ik, zodat we om 8 uur meteen konden vertrekken en de meiden niet op mij zouden moeten wachten. Helaas dachten de ''verpleegsters'' daar anders over. Mijn griep was dan wel over maar de dokter moest nog naar mijn keel kijken (vanwege licht keelontsteking) en beslissen of ik wel mee mocht naar het weeshuis. Dit was natuurlijk erg balen want ik voelde me goed, geen griep en geen keelpijn meer. De dokter zou rond kwart voor 9 komen, veel te laat dus. Gelukkig was er een ander probleem, er was een man geregeld die met ons mee zou gaan maar omdat wij allemaal meisjes zijn zou er ook een vrouw mee moeten gaan, maar wie? Er moest dus gezocht worden naar iemand die met ons mee kon gaan, dus was ik niet de enige waar op gewacht moest worden.
Ondertussen duurde het alleen maar langer en was de dokter er nog steeds niet (om 9 uur). Imke en Annette zijn een paar keer langs gekomen om te kijken of er al iets was gebeurd. Er mocht niemand naar binnen dus kwamen ze bij het raam staan (waar de verpleegster ze zelf op gewezen heeft :P). Om 10 uur, en dus meer als een uur te laat, was de dokter er eindelijk. Ze heeft even gekeken, zei dat de ontsteking al iets minder was, maar nog belangrijker: dat ik me mocht naar het weeshuis!! Jeeuuh, ik had mijn tas al ingepakt omdat ik eigenlijk wel zeker wist dat ik mocht gaan dus hup, even naar mijn dorm om spullen om te wisselen zodat ik de 2 dagen in het weeshuis zou overleven en naar de rest van de meiden zodat we zo snel mogelijk konden gaan. Gelukkig was er, toen ik er aan kwam, iemand geregeld die met ons kon zodat we meteen konden gaan. Yeah, daar gingen we met z'n allen, weer in een rammel busje en weer op naar een volgende ervaring!
Na ongeveer 3,5 uur rijden kwamen we aan bij het weeshuis. Omdat het beneden aan de berg ligt was het er erg warm, op het heetst van de dag zo'n 35 graden. Toen we er aan kwamen was het tijd om te lunchen, niet slecht naar zo'n lange reis.
Het was er niet zo druk, een aantal kinderen zaten nog op school maar de meeste kinderen waren naar de kapper. Dus nog even geen spelletjes spelen maar even aan het werk (waarvoor we eigenlijk zijn gekomen). Het eerste klusje was kokosnoten rapen, die uit de boom waren gehaald door een man die zo maar even in de boom was geklommen (en dan bedoel ik dus zonder ladder ofzo). Na het rapen mochten we er allemaal een drinken/eten, het was erg lekker.
Er kwamen steeds meer kinderen en gingen ons helpen met ons volgende klusje: bezems maken van de kokosnootboom bladeren. Het is moeilijk om uit te leggen hoe dit moet maar het was best leuk. Dit was ons laatste klusje van vandaag. De rest van de middag hebben we met de kinderen gespeeld, weer het welbekende Indiase, onmogelijk uit te leggen spel (het heet trouwens kabadie). 's Avonds hebben we met z'n alle gegeten, en natuurlijk, hoe kan het ook anders: rijst :P. Na het eten hebben we de kinderen hoofd, schouders, knie en teen geleerd, nou eigenlijk een poging gedaan tot :). Rond 9 uur was het bedtijd voor de kinderen maar daar hebben wij met z'n allen ook aan meegedaan want het was een vermoeidende dag en we moesten de volgende dag alweer om half 7 klaar staan voor onze volgende klusjes.
Om 6 uur ging de wekker, nog vroeger als wanneer we naar school moeten. Om half 7 stonden we met z'n alle klaar en begonnen we eerst met een bakkie koffie. Na deze oppepper begonnen we met het schoonmaken van het terein (met de bezems die we gemaakt hadden). Na ongeveer 3 kwartier gingen we ontbijten, hierna moesten we alweer afscheid gaan nemen van de kinderen want ze moesten naar school. Na nog een groepsfoto vertrokken de kinderen en konden wij beginnen met het werk. Er moesten nog 2 dingen gedaan worden voordat we zouden gaan: de kokosnootbomen mesten en mango's plukken. We zijn een half uur bezig geweest met de kokosnootbomen, het werk was zwaar maar eigenlijk ook wel leuk. Het was erg warm en moesten met bakken mest heen en weer lopen, erg vermoeiend dus. Het tweede klusje was erg leuk, we moesten met een lange stok de mango's uit de boom halen, wel uitkijken want anders kreeg je er een op je hoofd :). Na deze klus waren we klaar en konden we onze spullen gaan pakken voor vertrek. Terug naar KIS, weer in een rammel busje en met weer nieuwe ervaringen.
Eenmaal weer op KIS aangekomen waren we net te laat voor de lunch. Best jammer want er stond voor vandaag een Dutch lunch op het menu. We zijn eerst allemaal even naar onze dorms gegaan om even om te kleden enz. en hebben toen allemaal maar pizza besteld bij Domino's, wat ook niet heel erg verkeerd was. Na deze rijstloze lunch hebben we met z'n alle nog even rondgehangen op school omdat je voordat de school is afgelopen het terein niet af mag. Om 15:45, toen de laatste les was afgelopen zijn we met een van onze uitwisselingen Kodai in gegaan om dekens te kopen voor het weeshuis. Dat zou een hele klus worden want we hadden er maarliefst 55 nodig (eigenlijk 110 maar we doen het in 2 keer). Al snel hadden we een winkeltje gevonden waar we de dekens konden kopen, maar er waren natuurlijk geen 55 aanwezig. Dus moesten ze ergens vandaan gehaald worden en moesten we even wachten. Na 5 minuten kwamen er 5 mannen op een motor aan met ook nog eens 50 dekens, echt heel grappig! Nu nog met al deze dingen terug naar KIS lopen! Gelukkig hielpen de mannen ons een beetje en brachten ze een aantal pakketten naar KIS. Daar liepen we dan, over het schoolterein met 55 dekens, alsof we nog niet genoeg aan gekeken worden!? En dan te bedenken dat we morgen nog een keer moeten :P!
Na deze hele investering zijn we weer terug naar onze dorm gegaan en zouden we om 6 uur gaan eten. Ik moest nog terug naar het ziekenhuis voor een controle voor mijn keel en om mijn temperatuur te meten (voor griep). Gelukkig was alles goed en hoefde ik niet meer terug te komen!
De rest van de avond was eigenlijk vrij normaal, we hebben gegeten, gaan terug naar de dorm. Ik check facebook, check mail en schrijf dit verslag! Een rustig avondje na een paar drukke dagen.
Ik ben dus weer helemaal beter en klaar voor de volgende dingen die gaan gebeuren!
Ik houd jullie op de hoogte!
Liefs Kim

  • 03 Augustus 2012 - 20:54

    Cor:

    Hoi Kim,

    Het is goed om te lezen dat je weer opgeknapt bent. Het zou sneu zijn als je niet alles mee zou krijgen.
    Lees je verhalen met aandacht en vindt het erg leuk op welke wijze jij verslag doet. Zo leer ik India ook een beetje van "dichtbij"kennen. Geniet van de dingen die nog gaan komen.

    Groetjes Cor

  • 03 Augustus 2012 - 23:48

    Caroline:

    Ha die Kim

    Super dat je weer helemaal opgeknapt ben. en dat je samen met de meiden de weeskinderen daar geweldige kan helpen met er gewoon te zijn.
    Die man in de winkel sluit zeker na jullie bestelling zijn toko en kan met pensioen.
    Geniet gewoon maar lekker door. wij genieten van je verhalen.

    Dikke kus Caroline

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

kim

hoi allemaal! Hier kunnen jullie mij volgen tijdens mij reis in India. 4 weken lang zal ik samen met nog 7 andere meiden in India verblijven. De eerste 3 weken zullen we doorbrengen op Kodaikanal International School. Hier zullen we naast lessen volgen ook zoveel mogelijk vrijwilligers werk doen voor de lokale bevolking. De vierde, en dus ook de laatste week, maken we met z'n alle een reis door het zuiden van India. Via deze weg probeer ik jullie zoveel mogelijk op de hoogte te houden over wat ik allemaal meemaak aan zo ongeveer de andere kant van de wereld, oftewel het verre India! Liefs Kim

Actief sinds 10 Juni 2012
Verslag gelezen: 164
Totaal aantal bezoekers 11841

Voorgaande reizen:

20 Juli 2012 - 19 Augustus 2012

uitwisselingsproject met India

Landen bezocht: